
JAK SE UČIT – PAMĚŤ A EFEKTIVNÍ UČENÍ
Děti mnohdy neví, jak se správně učit. Některé se špatně se soustředí, nevyužívají správě možností mozku a paměti. Některé učení baví a chtěly by poznávat nové postupy. Rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem je v maličkostech.
Naším cílem je pomoc dětem naučit je postupy snadnějšího a efektivnějšího učení a lepší paměti s využitím moderních poznatků o mozku a paměti.
Ve dnech 22. 5. a 2. 6. 2025 proběhly projektové dny pro žáky ZŠ Dukelských hrdinů KV na téma Paměť a efektivní učení včetně diagnostiky učebních stylů a strategií učení.
Děti se seznámily s poznatky o mozku a paměti z hlediska učení a vyzkoušely si paměťové techniky. Dále děti poznaly své dominantní učební styly a zjistily, proč mají spát 9 až 11 h nebo se dobře a včas nasnídat. Bohužel velká část dětí (ca 30 %) chodí spát až kolem půlnoci a ráno nesnídá. To jsou důvody, proč jsou děti ráno unavené a na učení se špatně soustředí. Děti dále viděly obrázky poškozených mozků od marihuany a alkoholu. Děti si vyzkoušely práci s asociacemi, fantazií a vizualizacemi a zjistily, že učení může být i zábavné. Vyzkoušely si paměťové techniky a nedělalo jim problémy zapamatovat si číslo Pí na 21 pozic 3,14159265358979353846. V závěru semináře si děti kreslily myšlenkové mapy jako poznámky pro snadnější učení. Děti aktivně pracovaly a byly šikovné.
Úvodní část projektových dnů byla zaměřená na smysl učení. Proč se vlastně žáci učí, k čemu jim to bude, na co by měli dát důraz. Jak si vybírají střední školu. A co by chtěli dělat, až budou dospělí. Také jsme se bavili o tom, jaké jsou klíčové prvky učení pro 21. stolení:
• Znalost a využívání svých silných stránek (dobrá znalost sama sebe).
• Dovednost rychle se učit.
• Znalost cizích jazyků.
• Dobré zvládání technologii.
• Komunikace + spolupráce.
Dále jsme se zaměřili na růstové myšlení a hledání vnitřní síly. S tím, že dělat chyby (nebo být odlišný) je normální. Důležité je, z chyb se poučit a zkusit to znovu. Nevzdávat se. V případě těžké situace se nebát, říct si o pomoc. Jako dobrý příklad jsme si ukázali příběh Nicka Vujcice, který se narodil bez rukou a nohou. Naučit žít s hendikepem a zvládat těžké životní situace.
Pozornost a krátkodobá paměť. Žáci si poté vyzkoušeli cvičení na krátkodobou paměť a soustředění. Cílem bylo uvědomit si důležitost pozornosti pro učení. Žáci se dále seznámili s fungováním mozku a paměti z hlediska učení. Co mozku škodí, co mu pomáhá. Proč musí dostatečně dlouho spát (9–11 h), mít dostatek pohybu, snídat ještě před začátkem školy a během dne pít. – Jak to ovlivňuje mozek a učení. Bohužel velká část dětí (ca 30 %) chodí spát až kolem půlnoci a ráno nesnídá. To jsou důvody, proč jsou děti ráno unavené a na učení se špatně soustředí.
Typologie učebních stylů a strategie učení. Každý se učíme trochu jinak. Znám-li sám sebe, i učení mi může jít lépe. Pro sebepoznání si žáci dále udělali typologii učebního stylu a zjistili své vhodné strategie učení.
Paměťové techniky pro lepší zapamatování. Dále se žáci seznámili s prvky, které zlepšují zapamatování (např.: aktivace smyslů, asociace, vizualizace, fantazie, transformace, logika aj.) a vyzkoušeli si základní paměťové techniky na příkladech. Z paměťových technik to např. byly techniky spojování/příběhu, paměťové háčky, technika symbolů pro čísla, kombinace příběhu a obrázků a techniky prvního písmene. Žáci si např. zapamatovali číslo Pí na 21 pozic 3,14159265358979353846 nebo číslo 24122000121590609018. V rámci cvičení byl kladen důraz na zapojování všech smyslů, fantazie a asociací.
V závěru semináře si žáci nakreslili myšlenkovou mapu k tématu učení a seznámili se s pravidly efektivních poznámek.
Žáci byli v rámci projektových dní šikovní a skvěle spolupracovali.
Ing. Aleš Procházka
lektor kurzu





